Wednesday, 4 December 2013

Caring? Attention? It's so Ewwww

Hahaha the topic sounds fishy, right? But I guess now I fully understand what is the above topic means. That "caring" and "attention" somehow pernah disalahertikan oleh diri yang marhaen ini. 

Kalau ikutkan mata ni, memanglah teramat mengantuk sebab seharian penat dengan kelas yang sangatlah pack dan assignments yang menimbun, dan diserlahkan dengan preparation untuk final exam yang tinggal lagi dua minggu. Huhu tapi disebabkan oleh perasaan ini yang touched and moved by a few scenes yang berlaku hari ini menyebabkan tangan ini masih ligat di keyboard. Pathethic nyerr

**** Situasi 1 ****

Saya diberi kesempatan untuk berkenalan dengan seorang insan istimewa namun mempunyai hati yang sangat baik dan mulia. Mengenalinya membuatkan saya rasa gembira dan sedih pada masa yang sama. He seems incomplete or disable physically, tetapi kekurangan fizikal (lumpuh bahagian kaki) itu tidak mengurangkan sedikit pun nilai dirinya sebagai seorang manusia. Dia baik, penyayang, dan attentive.

Bayangkanlah, saat saya sedang dalam kesusahan untuk mendapatkan bas dan sebarang pengangkutan, dia membantu saya untuk mendapatkan teksi. He really insisted to do that walau pun saya mampu berjalan. He just want to do as good as he could to be a good friend and does not want to screw up the first time knowing me. 

Ini yang sedang saya cuba cerna dan fahami. Amatlah susah untuk saya jumpa atau accidentally terjumpa dengan orang - orang US yang sangat caring dan baik sepertimana si dia ini. I mean super caring and baik. Mungkin banyak limitasi dan kekurangan, namun satu hal yang dia miliki iaitu kemuliaan hati dan keunggulan peribadi. Subhanallah, inilah yang sepatutnya kita semua bawa dan implementasikan dalam kehidupan seharian. Ada kalanya, kita kurang dari satu sudut, tetapi itu tidak bermakna kita tidak boleh membantu orang lain.

Sesungguhnya, hebatnya seseorang itu bukanlah letak pada kaya atau paras rupanya, namun setinggi manakah kemuliaan akhlak dan peribadinya. Sayang seribu kali sayang, how I wish my friend tu seorang Muslim. Mudah - mudahan dia diberkati dan diberikan hidayah olehNya.

**** Situasi 2 ****
Malam tadi, i mean literally tadi, saya bertandang ke rumah seorang kawan yang terletak agak jauh dari rumah. I mean like from east side towards more to the west side of Bloomington and initially planning to sleep over at his place. Sementara menunggu kawan orang putih saya tu datang, I got texts from a Malaysian of mine, specifically my housemate, bertanyakan ke mana saya dan bagaimana keadaan saya.

Besides that, dia bertanya sama ada saya dah bagitahu mama untuk bermalam di rumah kawan atau pun belum. Yang paling touching and moved was that he mentioned about the amanah yang my mom gave to him to keep an eye on me and pantau saya sepanjang berada di bumi penuh keterasingan ini.  Well, it should be like 4 months ago and he made it right until now. Sentiasa menjaga dan memantau pergerakan saya walaupun amanah mama saya berada thousands miles away. Some people might think he is a little possessive but he is not. I like the way he nailed it!!

Inilah dia yang saya maksudkan sebagai enlightenment that I got about the meaning behind caring and attention. Rasa BERTANGGUNGJAWAB dan memenuhi amanah yang diberi. And my housemate tu mampu lakukan dengan super sempurna. MashaAllah syeikh, ana salute anta!!

Disebabkan saya tersentuh dengan perlakuan si dia, I decided to make my way back to our house instead of spending the night on my friend's house. And yang paling penting, letihhhh weeiii berjalan jauh sebab dah tak ada bas or any means of transportation. Haha. Semoga Allah merahmatimu sahabatku atas kebaikanmu untuk memenuhi tuntutan dan amanah yang diberikan oleh mamaku padamu, 4 bulan yang lalu.

**** Konklusi ****

Caring and attention bukanlah hanya bait yang indah untuk kita ungkap dan canangkan, sebaliknya kedua - dua perkara ini adalah values yang perlu dibumikan dalam kehidupan seharian kita. Walau siapa pun kita, di mana pun kita, cubalah untuk lakukannya. Tak rugi pun mencuba hal - hal yang baik ni, sebabnya imbal baliknya pasti perkara yang baik juga. God knows best. Wassalam

XOXO
firdausfazuan


No comments:

Post a Comment