Assalamualaikum
People asked me on how I defined friendship, and I'll answer brotherhood. It is like you treat, care, love, and attend to your own siblings without even reducing it.
------ Sajer nak try bragging guna English -------
Dulu waktu saya masih di MRSM Gerik, banyak kali saya diingatkan bahawa menyayangi dan disayangi sesama manusia itu adalah satu anugerah yang sangat agung dan hebat nilainya. Susah untuk diterangkan tetapi kalau kita dapat merasainya, pasti kita sebenarnya telah pun mendapatkan suatu nikmat hidup yang hebat daripada Allah swt.
Seorang insan hebat telah mengingatkan saya bahawa iman seseorang itu masih tidak lengkap selagi mana dia tidak menyayangi saudaranya seperti dia menyayangi dirinya sendiri. Maksudnya, do unto others as you want others do unto you. Seboleh mungkin kita mahukan yang terbaik untuk diri kita bukan? Jadi begitu jugalah seharusnya layanan dan kebaikan yang perlu kita berikan kepada insan - insan di sekeliling kita.
One thing yang bermain di minda saya di kala itu, adakah kita mampu lakukan semua itu? Adakah kita boleh memprioritikan orang lain seperti kita memprioritikan diri kita sendiri? Semua ini mampu kita lakukan dengan satu kunci kata... UKHWAH
Saya nak berkongsi suatu cerita pendek yang inshaAllah sarat dengan pengajaran dan saya akan cuba relatekan dengan apa yang sedang kita bincangan. Di suatu kawasan yang agak jauh dari Malaysia, tinggal seorang lelaki bernama Abu. Dia memang penduduk asal kawasan itu dan sudah biasa dengan selok belok lifestyle orang - orang di sana. Kebetulan ada seorang lelaki muka baru yang pindah masuk ke kawasan itu tahun berikutya, bernama Salman. Salman kaya dan mempunyai paras rupa yang elok alhamdulillah.
Mereka bertemu, berkawan, bersembang, makan, berjalan, dan akhirnya menjadi sahabat yang sangat akrab. Hubungan mereka sangat - sangat baik dan mesra. Pada suatu hari, Salman menyuarakan isi hatinya untuk berkahwin dengan seorang perempuan kawasan itu kepada sahabat baiknya, Abu.
Salman telah pun menyiapkan segala kelengkapan bermula dari hantaran hinggalah ke duit mas kahwin. Ewaahh. Sebagai menghormati sahabatnya yang telah lebih awal tahu selok belok dan adat resam tempatan, Salman meminta Abu untuk meminangkan wanita pilihan hati bagi pihaknya. Dengan penuh takzim dan gembiranya, Abu dan angkatan peminangan Cik Gayah bergerak menuju ke rumah perempuan itu dan menyuarakan hajat besar mereka itu. Ya, seperti yang dijangka, kedua ibu dan ayah wanita itu bersetuju. Ibunya berkata, "kami bersetuju, tapi lebih baik kita tanya tuan punya badan dulu." Ayat cliche.
Setelah ditanya, dengan ayu dan manis tersipu - sipu wanita solehah itu menjawab, "jika yang tolong meminang ini yang berhajat, maka saya bersetuju." Haaaa, terkezzzuut bukan?? Ya, wanita itu memilih Abu dan bukannya Salman. Dengan berat hatinya, Abu balik ke rumah dan menceritakan hal tersebut kepada Salman.
Kalau kita mesti dah sedih tahap meghoyan dah kan. Siap berguling -guling lagi. Tetapi tidak bagi Salman. Salman bahkan bergembira di atas berita tersebut dan menyerahkan segala kelengkapan perkahwinan itu kepada Abu dan acara perkahwinan dilangsungkan dengan jayanya. Bayangkan, dah lah dapat tahu yang wanita itu menolak dirinya, ditambah pula memberi kesemua kelengapan perkahwinan itu kepada sahabatnya. Memang si Salman deserve tabik springgg ni.
------ Itsar -------
Moral of the story ialah melebihkan orang lain daripada diri sendiri. Dalam hierachy ukhwah, itsar adalah tahap yag paling tinggi dan paling sukar untuk dilakukan. Untuk membumikannya perlukan mujahadah yang kuat dan mind set yang betul. Manakala yang paling rendah ialah bersangka baik (husnuzon). Kalau kita sendiri tak mampu bersangka baik, then itu berbahaya (Terjun lombong). Perkara - perkara ini kenampakannya seperti impossible, tapi ada saja manusia sebelum kita yang mampu lakukannya. Jadi kenapa tidak kita??
Alhamdulillah Allah beri saya peluang untuk tahu benda ini awal dan sehingga kini masih lagi berusaha untuk melakukannya. Suatu disclaimer yang ingin dibuat di sini adalah jika saya tidak bertanya khabar atau contact sesiapa yang bergelar kawan atau sahabat atau teman, bukanlah bermakna kalian telah lupus dari ingatan. Cuma mungkin dek kerana kesibukan tuntutan harian, workload yang banyak, dan yang sewaktu dengannya.
Diam bukan bermakna saya tidak hairan, menjauh bukan bermakna sombong. Yakinlah yang kalian senantiasa ada dalam doa kudusku yang tidak seberapa itu.
Dan mungkin ada yang bertanya, kenapa suka sangat marah dan nasihat orang ek?? Saya akan jawab, sebab saya masih sayang. Kalau saya diam di saat kalian berbuat salah atau tidak kisah jika kalian bermalas - malasan, itu petanda and wake up call antara saya dan anda ada sesuatu yang sangat tidak baik. Beruntunglah bagi orang yang masih saya marah dan tegur tu... Hehe.
Sayangi dan hargailah setiap insan yang mendampingi anda kerana bila anda kehilangannya, penyesalan hingga keluar air mata darah pun dah tiada berguna. Sebarkanlah kebaikan dan bertanyalah khabar, kerana ukhwah itu sememangnya nikmat untuk kesemua makhluk ciptaanNya. Wallahu alam.
Friday, 13 September 2013
Thursday, 12 September 2013
Setelah Sebulan di Bumi Amerika
Assalamualaikum
Waaahhhh, dah lama sungguh blog ini tidak diupdate. Maaf kerana kesibukan yang melanda tidak dapat ditepis. Huhu. Sedar atau tidak, sebenarnya telah pun sebulan saya berada di bumi Amerika Syarikat ini. To be precise, Indiana. Terlalu banyak onak yang dilalui, terlalu unik orang - orang yang ditemui, terlalu banyak pengalaman yang nak dikongsi. Kesemuanya bukan lagi sebuah mimpi tetapi teah menjadi sebuah realiti.
Dreaming to be in a place and really being in that place is two distinct and different things. Dulunya, impian untuk ke US kelihatan masih samar dan jauh dari pandangan mata. Namun, saya bersyukur dengan segala nikmat yang Allah kurniakan sekarang saya mampu menjejakkan kaki di bumi yang dulunya menjadi igauan mimpi - mimpi saya. Jika dulunya, doa harian saya pasti akan terselit bait - bait seperti, "Ya Allah, aku teringin sangat nak ke Amerika, merasai dan melalui pengalaman indah sebagai graduan luar negara," tetapi kini Allah telah pun mengabulkan doa saya yang tidak seberapa itu.
Ada yang bertanya saya sebelum ini bagaimanakah cara saya belajar dan bagaimana cara untuk score dalam setiap peperiksaan. Jawapan saya sangat mudah: buatlah apa yang awak rasa terbaik untuk diri awak dan jangan ikut orang lain.
Kedengaran bunyinya macam poyo dan bajet bukan? Tetapi hold on a second and reflect balik apa yang saya katakan. Bukankah kejayaan itu milik setiap orang dan anda sebenarnya berhak mencorakkan sendiri bagaimana cara untuk anda berjaya. Ada yang menganggap dengan belajar sehari dua jam sudah mencukupi, ya memang terpulang pada diri setiap individu. Ada yang menganggap dengan stay up sampai lewat malam itu berbaloi, maka lakukan saja.
Pokoknya, kita sendiri yang meletakkan penanda aras bagi setiap apa yang kita lakukan. Jangan diikut cara orang yang mungkin saja tidak sesuai untuk kita. Yang penting usaha dan tawakal itu perlu bergerak sekali in a constant battle. Jangan malas!!!!
Namun begitu, masih ada perkara yang ingin dikongsikan. Kejayaan untuk mencapai sesuatu bukanlah bermakna kejayaan itu akan berterusan walau ke mana sahaja kita berada. Contohnya, jika dulunya saya bagus di kolej persediaan, bukan bermakna saya confirm akan jadi bagus ketika di US. Itu bukan kayu ukurnya. Begitu juga jika kita kurang perform sewaktu di kolej persediaan atau di sekolah menengah, bukan bermakna kita akan selamanya gagal.
Kejayaan dan kegagalan itu bukan untuk diwarisi tetapi untuk diubah. Gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya. Begitu juga berjaya sekali bukan bermakna berjaya selamanya. Masih banyak perkara yang perlu kita pelajari dan perbaiki kerana hakikatnya hidup ini terlalu luas ruang lingkupnya.
Allah meletakkan suatu wacana minda untuk kita fikirkan dalam kitab sucinya: Ar -Ra'd ayat 11
Agak straight forward apa yang Allh cuba sampaikan kepada kita semua. Allah hanya mahu kita berubah dan membuat perubahan itu sendiri. Soal dapat atau tidak, berjaya atau gagal, kita serahkan kembali kepadaNya since He knows us better than we do. Jangan pernah mengalah walaupun mehna yang mendatang itu tinggi dan menyesakkan. Kita layak dan kita berhak untuk berjaya.
Seperkara lagi yang menjadi kerunsingan di akal ini. Perihal manusia yang pelbagai. Alhamdulillah sepanjang saya berada di sini, suatu kelainan yang dapat saya lihat ialah pada akhlak manusianya yang baik dan murni. Well, I'm not vilifying our values as the Easterners, tapi sungguh saya kagum dengan kelakuan orang - orang di sini yang baik dan peramah. Matlamat lain saya untuk datang ke sini selain belajar adalah untuk mengambil nilai - nilai yang baik daripada orang di sini dan gunakannya saat saya balik ke tanah air kelak.
Bayangkan, bilamana anda sedang berjoging akan ada orang yang bertanya khabar anda. Ketika anda sedang beratur akan ada yang bertanya is everything all right for you sir. Bilamana anda sedang blur tak tahu hala tuju ke mana, ada yang bertanya are you searching for something young man. Bukankah molek jika itu berlaku dalam masyarakat kita?
Islam dah mengajar sebenarnya dalam penerapan akhlak dan nilai - nilai murni, tapi hidup kita selama ini terlalu banyak bermain dengan dokrin dan kurang implementasi. Saya bersyukur kerana saya banyak belajar benda - benda baru di sini. Jom ubah???!!!
Buat adik - adik saya yang berimpian untuk menyambung pelajaran ke luar negara dan secara terperinicinya untuk ke Amerika Syarikat, wat lek wat peace yoww. Jangan risau, kami sangat - sangat menggalakkan anda untuk datang ke sini dan ketahuilah apa yang saya katakan tadi bukanlah auta. Cuma ingin diingatkan juga akan kriteria pemilihan universiti. Jangan hanya memandang solely based on academic careers sahaja, lihat juga pada environmentnya dan komuniti Islamnya.
Percayalah, orang yang berkata "saya tak nak hidup dalam komuniti ramai Malaysian atau Muslim" sebab nak belajar something different that I didn't get previously, itu semua poyo.. Haha. Hiduplah dengan komuniti dan bukan untuk komuniti, inshaAllah kejayaan menanti kita semua. Wassalam.
Waaahhhh, dah lama sungguh blog ini tidak diupdate. Maaf kerana kesibukan yang melanda tidak dapat ditepis. Huhu. Sedar atau tidak, sebenarnya telah pun sebulan saya berada di bumi Amerika Syarikat ini. To be precise, Indiana. Terlalu banyak onak yang dilalui, terlalu unik orang - orang yang ditemui, terlalu banyak pengalaman yang nak dikongsi. Kesemuanya bukan lagi sebuah mimpi tetapi teah menjadi sebuah realiti.
Dreaming to be in a place and really being in that place is two distinct and different things. Dulunya, impian untuk ke US kelihatan masih samar dan jauh dari pandangan mata. Namun, saya bersyukur dengan segala nikmat yang Allah kurniakan sekarang saya mampu menjejakkan kaki di bumi yang dulunya menjadi igauan mimpi - mimpi saya. Jika dulunya, doa harian saya pasti akan terselit bait - bait seperti, "Ya Allah, aku teringin sangat nak ke Amerika, merasai dan melalui pengalaman indah sebagai graduan luar negara," tetapi kini Allah telah pun mengabulkan doa saya yang tidak seberapa itu.
Ada yang bertanya saya sebelum ini bagaimanakah cara saya belajar dan bagaimana cara untuk score dalam setiap peperiksaan. Jawapan saya sangat mudah: buatlah apa yang awak rasa terbaik untuk diri awak dan jangan ikut orang lain.
Kedengaran bunyinya macam poyo dan bajet bukan? Tetapi hold on a second and reflect balik apa yang saya katakan. Bukankah kejayaan itu milik setiap orang dan anda sebenarnya berhak mencorakkan sendiri bagaimana cara untuk anda berjaya. Ada yang menganggap dengan belajar sehari dua jam sudah mencukupi, ya memang terpulang pada diri setiap individu. Ada yang menganggap dengan stay up sampai lewat malam itu berbaloi, maka lakukan saja.
Pokoknya, kita sendiri yang meletakkan penanda aras bagi setiap apa yang kita lakukan. Jangan diikut cara orang yang mungkin saja tidak sesuai untuk kita. Yang penting usaha dan tawakal itu perlu bergerak sekali in a constant battle. Jangan malas!!!!
Namun begitu, masih ada perkara yang ingin dikongsikan. Kejayaan untuk mencapai sesuatu bukanlah bermakna kejayaan itu akan berterusan walau ke mana sahaja kita berada. Contohnya, jika dulunya saya bagus di kolej persediaan, bukan bermakna saya confirm akan jadi bagus ketika di US. Itu bukan kayu ukurnya. Begitu juga jika kita kurang perform sewaktu di kolej persediaan atau di sekolah menengah, bukan bermakna kita akan selamanya gagal.
Kejayaan dan kegagalan itu bukan untuk diwarisi tetapi untuk diubah. Gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya. Begitu juga berjaya sekali bukan bermakna berjaya selamanya. Masih banyak perkara yang perlu kita pelajari dan perbaiki kerana hakikatnya hidup ini terlalu luas ruang lingkupnya.
Allah meletakkan suatu wacana minda untuk kita fikirkan dalam kitab sucinya: Ar -Ra'd ayat 11
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri."
Agak straight forward apa yang Allh cuba sampaikan kepada kita semua. Allah hanya mahu kita berubah dan membuat perubahan itu sendiri. Soal dapat atau tidak, berjaya atau gagal, kita serahkan kembali kepadaNya since He knows us better than we do. Jangan pernah mengalah walaupun mehna yang mendatang itu tinggi dan menyesakkan. Kita layak dan kita berhak untuk berjaya.
Seperkara lagi yang menjadi kerunsingan di akal ini. Perihal manusia yang pelbagai. Alhamdulillah sepanjang saya berada di sini, suatu kelainan yang dapat saya lihat ialah pada akhlak manusianya yang baik dan murni. Well, I'm not vilifying our values as the Easterners, tapi sungguh saya kagum dengan kelakuan orang - orang di sini yang baik dan peramah. Matlamat lain saya untuk datang ke sini selain belajar adalah untuk mengambil nilai - nilai yang baik daripada orang di sini dan gunakannya saat saya balik ke tanah air kelak.
Bayangkan, bilamana anda sedang berjoging akan ada orang yang bertanya khabar anda. Ketika anda sedang beratur akan ada yang bertanya is everything all right for you sir. Bilamana anda sedang blur tak tahu hala tuju ke mana, ada yang bertanya are you searching for something young man. Bukankah molek jika itu berlaku dalam masyarakat kita?
Islam dah mengajar sebenarnya dalam penerapan akhlak dan nilai - nilai murni, tapi hidup kita selama ini terlalu banyak bermain dengan dokrin dan kurang implementasi. Saya bersyukur kerana saya banyak belajar benda - benda baru di sini. Jom ubah???!!!
Buat adik - adik saya yang berimpian untuk menyambung pelajaran ke luar negara dan secara terperinicinya untuk ke Amerika Syarikat, wat lek wat peace yoww. Jangan risau, kami sangat - sangat menggalakkan anda untuk datang ke sini dan ketahuilah apa yang saya katakan tadi bukanlah auta. Cuma ingin diingatkan juga akan kriteria pemilihan universiti. Jangan hanya memandang solely based on academic careers sahaja, lihat juga pada environmentnya dan komuniti Islamnya.
Percayalah, orang yang berkata "saya tak nak hidup dalam komuniti ramai Malaysian atau Muslim" sebab nak belajar something different that I didn't get previously, itu semua poyo.. Haha. Hiduplah dengan komuniti dan bukan untuk komuniti, inshaAllah kejayaan menanti kita semua. Wassalam.
Subscribe to:
Posts (Atom)