BUT, there's always questions popped up into my mind bila mana melihat kepada kejayaan mereka ini. Apakah yang sebenarnya menjadi dambaan mereka?? Apakah yang mereka sebenarnya kejar dalam kehidupan seharian mereka?? Bagaimanakah pengakhiran di setiap pencarian mereka ini?? Mungkin hanya aku terlalu banyak berfikir pasal perkara - perkara sebegini, namun pada hakikatnya inilah realiti sebuah kehidupan. Bukan hanya mengejar material, tetapi berusaha untuk menggapai sebuah MAKNA
Jika disoal kepada sesiapa sahaja, mungkin anda yang membacanya, apa sebenarnya yang anda kejar dalam hidup ini?? Adakah anda telah berjaya mencapai target yang and impi - impikan itu??
In the context of life, apakah pegangan kita... Apabila ditanya soalan ini, ramai sebenarnya terkedu dan tidak mampu berkata - kata walaupun pada dasarnya semua itulah yang telah membina siapa kita pada hari ini. Baik pegangan dan prinsip hidup, maka baik jugalah akhlak dan perlakuan empunyanya. Sebagai contoh, pegangan hidup diri kerdil ini.
"Selagimana apa yang aku lakukan itu tidak bertentangan dengan agama yang disandarkan melalui wahyu ( Al - Quran ) dan sunnah ( Hadis baginda Nabi Muhammad saw ), maka aku tidak akan gentar apa jua cabaran dan halangan yang menimpa."
"What you give, that's what you are going to get back. Baik yang diberi, Insha Allah baik jugalah yang diterima. Walau bukan daripada manusia yang fokusnya hanya perhatian dan perhubungan, tapi bakal mendapatkan kebaikan dan keberkatan daripada Allah swt."
"Selalu kena filter dan analisa siapa kawan kita. Kerana Nabi Muhammad saw bersabda kita dikenali siapa sahabat - sahabat kita. Jika kita berkawan dengan penjual minyak wangi, maka tempias wanginya akan terkena pada kita, tetapi jika berkawan dengan pembuat besi, maka kita juga bakal terkena percikan apinya."
Manusia itu diciptakan atas 2 tujuan yang utama. Dalam Surah Ad - Zaariyat ayat ke 56, jelas menunjukkan tujuan utama penciptaan manusia iaitu untuk berubudiah ( beribadah ) kepadaNya. Dalam erti kata lain, melakukan segala apa yang diperintahkan dan meninggalkan apa yang dilarang. Untuk menjadi manusia yang sentiasa beribadah kepada Allah, kita kena muhasabah balik, apa saja perbuatan yang kita buat, adakah baik, memberi manfaat, dan mengikut syariat. Kalau ya jawapnnya, kita berada pada landasan yang betul. Cuba kita pandang ke langit, cantikkan?? Kecantikan langit yang tiada bertongkat itu datangnya daripada Allah, atas kebijaksaan dan kehakiman Allah. Sedangkan langit pun patuh kepada tuannya, inikan pula manusia yang diberi Allah akal fikiran, di manakah NILAI kita??
Masih ingatkah kita pada Surah Al - Mulk yang sering dibaca sebelum tidur?? Dalam ayat kedua Surah Al - Mulk, Allah berfirman yang mafhumnya berkata, "Tidak Kami ( Allah ) ciptakan mati dan hidup itu melainkan untuk menilai siapakah di antara kamu ( hambaKu ) yang paling baik amalnya."
Impak ayat tersebut amatlah berat sebenarnya jika dihayati sebenar - benarnya. Analoginya mudah.. Kita berada dalam lingkungan pekerjaan yang amat kompetitif dan berdaya saing. Semua pekerja berusaha untuk mencapai target atau Key Performance Indicator ( KPI ) kerana apa?? Kerana sekiranya mereka gagal mencapai target tersebut, maka terjejaslah prestasi mereka yang turut membawa kesan kepada pembekuan gaji dan pengekalan pangkat. Begitulah Islam mengajar kita sebenarnya. Berdaya saing dan berlumba - lumba untuk melakukan kebaikan dan ketaatan bukannya maksiat atau kemungkaran.
KPI kita sebagai umat Islam adalah untuk menggapai redha Allah dan target utama kita adalah syurga Allah. Dalam pada target yang hebat itu, mestilah disusuli dengan usaha yang jitu dan pengorbanan yang ever lasting. Tak bolehlah targetnya tinggi tetapi melihat kepada usahanya hanya hangat - hangat tahi ayam. Itu tidak akan dapat terrealisasi.
Ada sekelompok masyarakat pelajar yang terlalu ambitious dalam melakukan apa - apa pekerjaan. Terus terang aku bangga dengan semangat yang berkobar - kobar dan strategi yang gempak mereka itu. Tapi, ada sesuatu yang merunsingkan. Aku tak pasti hanya aku yang merasakannya atau memang pada hakikatnya terjadi di institusi pengajian kami. Kelompok pelajar tajaan yang seyogianya berusaha keras untuk mencapai GPA yang ditetapkan kenampakannya menyembunyikan taring masing - masing. Bukanlah semua, mungkin hanya segelintir, cuma mereka ini mungkin lebih distinctive daripada golongan yang care.
Antara dua simpang iaitu kebaikan dan kenakalan, antara belajar dan bermain, tarikannya amatlah berat pada bahagian yang negatif. Bukankah begitu?? Ramai dalam kalangan kita menyedari akan hakikat itu, tapi tidak mampu untuk mengambil pelan tindakan untuk mengubahnya, termasuklah diri ini. Oleh itu, pentingnya support group yang positif, yang matlamatnya hanya yang baik dan yang positif. Bukan bermakna kita mengabaikan group yang negatif, tetapi elakkan daripada terkena mere exposure. Takut - takut impaknya terkena kepada kita yang berkawan dengan mereka.
Masih aku teringat ada seorang sahabat yang terasa hati dengan aku disebabkan aku sering ke library atau belajar tanpa mengajaknya. Aku tatap wajah sahabat aku itu dengan penuh kasih sayang, lalu hati ini bersuara, alangkah indahnya matlamatmu dan matlamatku sama. Indah nian sekiranya kita semua mempunyai kesepakatan dalam mengejar ilmu dan kebaikan. Sabda Nabi Muhammad saw:
"Menuntut ilmu itu wajib ke atas setiap jiwa ( individu ) Muslim"\
Oleh kerana hadis inilah, jiwa ini meracau, hati ini meraban. Kenapa aku terlalu malas dalam mencari ilmu?? Mengapa terlalu mudah untuk aku berputus asa dalam mendapatkan mutiara - mutiara ilmu daripada para guru dan pensyarah?? Tanpa disedari, ilmu itu adalah amanah yang digalaskan ke atas setiap jiwa kita. Hati kita tidak akan tenang sebenarnya sekiranya kita sambil lewa dalam menuntut ilmu. Tuan Guru kepada penulis terkenal, Hilal Asyraf pernah memarahi kelasnya kerana ramai dalam kalangan mereka yang mendapat markah yang rendah dalam peperiksaan.
Mereka dimarahi kerana GAGAL melaksanakan tanggungjawab yang telah diberikan kepada mereka. Kita juga begitu bukan?? Kita gagal atau hampir gagal dalam peperiksaan tetapi kita masih lagi boleh tersenyum dan membanding - bandingkan diri kita dengan sahabat - sahabat yang lain yang mendapat C. Padahal ita hanya memperoleh C+.. Adakah kita hebat sekiranya hanya itu gred yang mampu dicapai??
Mungkin sebahagian kita menganggap peperiksaan semata - mata tidak cukup untuk menilai keupayaan dan kebolehan kita dalam sesuatu bidang, tetapi pada HAKIKATnya, peperiksaan itu adalah salah satu mekanisme untuk menilai kefahaman dan keupayaan mengsintesis ilmu dalam minda kita. Jadi, apa lagi alasan kita kepada Allah selepas kematian menimpa kita?? Adakah kita akan menjawab Ya Allah, itu semua duniawi. Ilmu bukan sekadar peperiksaan tetapi di hati?? Begitukah jawapan kita kepadaNya?? Head on people.. Selamat berfikir. Wallahualam.
No comments:
Post a Comment