Wednesday, 31 July 2013

Eheh.. Ramadan Tahun Ini Sama Macam Tahun Sebelumnya??

Assalamualaikum wbt

***** Monolog Dalaman *****

Termasuk hari ini dah masuk hari ke - 22 saya berpuasa dan merasai kenikmatan berada dalam bulan Ramadhan tahun ini. Dari dulu saya sering kali mendengar dari ustaz ustazah dan kawan - kawan betapa bulan Ramadan ini merupakan suatu madrasah atau pesantren yang mampu mentarbiyah hati kita yang sering kali lalai dalam memprioritikan Allah sebagai yang terutama. Natijah dari madrasah itu adalah perubahan yang signifikan dalam tindakan, pengakuan dan kata - kata seharian kita.

Sungguh hati ini berdetak kencang. Benarkah apa yang mereka katakan?? Mungkinkah setelah hampir sebelas bulan 'ditarbiyah' songsang syaitan laknatullah yang sempat pula berkolaborasi dengan sang nafsu serakah, diadun sebati pula dengan alat - alat penyumbang jahiliah, tiba - tiba bulan Ramadhan berubah menjadi insan mulia ala - ala diva Islamik gitu. Choiii..

Pada mulanya saya tidak percaya itu.. Saya menganggap itu semua poyo dan sekadar suatu ideologi untuk menggesa dan menolak kita. Ya, gesaan untuk membuat saya dan anda berubah. Sehinggalah sesuatu berlaku dalam kira - kira dua hari lepas yang telah sedikit sebanyak mengubah pola berfikir saya tentang bulan Ramadhan kareem yang sedang kita lalui ini. (Apa dan kenapa berlaku tidak akan dinukilkan dalam entri ini. Harap maklum)


***** Fikiran Berkecamuk *****

Setelah 'sesuatu' itu berlaku, ia membuat saya berfikir sejenak dalam kamar sepi tempat saya beradu. Apakah saya hanya ingin melalui bulan ini tanpa mendapat apa - apa pun ibrahnya?? Adakah saya sebenarnya membenarkan apa yang disabdakan baginda Nabi Muhammad yang umat kini banyaknya tidak lain hanya mendapat lapar dan dahaga dalam bulan ini?? Adakah Allah jadikan bulan ini hanya sebagai suatu bulan yang biasa - biasa sahaja?? Atau sebenarnya Allah telah membutakan hati saya dari melihat semua itu dek kerana maksiat masa lalu saya yang hitam??

Astaghfirullah. Andai itu terjadi, alangkah ruginya hidup saya sehingga kini kerana tidak ada penambahbaikan dari hari - hari yang sebelumnya. Sungguh merisaukan memerhatikan kelakuan segelintir masyarakat yang menjadikan siangnya Ramadan sebagai alasan untuk bermalas - malasan dan malamnya Ramadan untuk berehat - rehatan kononnya letih. Letih kerana menyumbat dan mentekedarah semaksima mungkin. Sigh.

Dan sepanjang cuti saya selama hampir 3 bulan ini, saya banyak memerhati a.k.a stalk profile kawan - kawan saya, baik di laman Facebook, Twitter, Instagram, dan yang sama waktu dengannya. Eheh, jangan risau. Saya hanya stalk atas tujuan - tujuan mengumpul maklumat dan idea untuk menulis dan menambah pengetahuan sahaja.


***** Provokasi Beragama *****


Kecoh sungguh video pasangan menunjukkan cara berbuka dengan cara yang mengaibkan agama. Ditambah pula dengan video klip raya dengan menyentuh dan memegang anjing bersama - sama kononnya untuk meraikan perayaan ini tanpa sebarang prejudis serta dikriminasi. Dihidang pula halnya rampasan kuasa di Mesir oleh konco - konco Israel daripada presiden Dr Morsi. Pening membaca komentar dan membara hati melihat semua itu terjadi. Jujurnya, saya juga sedikit tercabar. Namun, tahukah anda yang ada satu perkara yang lebih menghangatkan hati daripada melihat itu semua????

Hati ini lebih hangat dan panasss melihat orang Islam kita sendiri menggunakan KEKERASAN dan KEGANASAN untuk menangani masalah hidup mereka. Hal ini tiada kaitan dengan soal video - video di atas, tetapi sebaliknya realiti masyarakat kita.


Saudara saudari yang saya kasihi kerana Allah sekalian,


Pertamanya, saya yakin dan percaya Islam itu adalah agama yang paling benar dan tinggi dan tiada yang lebih tinggi darinya. Sebagai umat Islam itu adalah kewajipan kita untuk benar - benar membumikannya dalam kehidupan seharian kita. Islam telah pun dijanjikan oleh Allah kemenangannya dan keizzahannya (kemuliaannya) tidak kiralah walaupun grounding pointnya adalah di perlimbangan atau menjadi hambatan caci maki manusia. Islam pasti akan menang walau dengan cara apa sekalipun.


With no doubt saya sangat yakin itu pasti akan terjadi suatu hari nanti, sama ada dengan atau tanpa kita. Jadi, sekiranya kita memang dah yakin begitu, jadi mengapa harus mencaci maki dan selar - menyelar orang lain semberononya?? Kita tak perlu insecure kerana kemenangan Islam telah pun dijustifikasikan oleh Allah swt.

Keduanya, apa kata kalau kita tanya diri kita semula. Dalam pada kita asyik marah dan mengutuk tindakan mereka yang mengaibkan agama yang tercinta kita ini, sudahkah kita menyantuni mereka dengan akhlak - akhlah yang mahmudah?? Sudahkah kita TUNJUKKAN Islam itu kepada mereka?? Kita ini jaguh bercerita namun corot dan kikir pelaksanaannya. (Referring to myself as well)

Jangan marah sahabat. Saya tidak emosional dan berfikir sewenang - wenangnya. Memang seharusnya kita mengutuk dan marah dengan apa yang mereka buat itu, namun bukan dengan cara memusuhi dan membenci mereka kolektifnya. Takkan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Saya cadangkan kita kembali kepada akar umbi Islam itu sendiri. Bagaimana Islam dibawa dan metodologi apakah yang Nabi bawakan sehingga masyhur Islam semerbak dan seantero Tanah Arab.


***** Solusi *****

AKHLAK AL KAREEM. Akhlak yang mulia, itulah jawapannya. Kembalilah kita kepada agama ini dengan erti kata yang sebenar - benarnya. Jangan hanya di mulut, jangan hanya pada pena yang menulis, tetapi juga dalam perlakuan dan pelaksaannya. Sememangnya Nabi sendiri diutuskan untuk menyempurnakan akhlak manusia.

"Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia." HR Ahmad

Saya puji usaha - usaha murni untuk melakukan gerakan untuk menyebarkan kefahaman - kefahaman Islam secara lebih tuntas dan jelas. Saya puji mereka yang menganjurkan program perhimpunan AMAN menentang rampasan kuasa yang berlaku di Mesir. Saya puji mereka yang mengadakan majlis iftar bersama orang - orang bukan Islam. Saya puji mereka yang turut sama hadir memeriahkan suasana program Islamik bersama - sama keluarga dan sahabat. Setidak - tidaknya kesemua langkah di atas membuktikan Islam ini agama yang mendahulukan kedamaian mengatasi pertelingkahan. Sekali lagi saya tegaskan, kita BUAT bukan hanya bercakap.

Walau bagaimanapun, saya lebih puji orang yang berusaha memperbaiki dirinya terlebih dahulu dan mereka mengajak orang - orang lain bersama mereka. Mereka membina ISLAM dalam diri mereka dan menyebarkannya kepada orang di sekeliling mereka. Orang - orang seperti ini bukan hanya baik bahkan juga membaikkan. Orang - orang seperti ini bukan hanya soleh bahkan menyolehkan.

Ehh, tapi apa point Ramadan tadi dengan hal - hal yang di atas?? Ya, saya ditarbiah dengan melihat dan mentadabur masalah ummah. InshaAllah.


***** Disclaimer *****



Tiada langsung niat untuk fire siapa - siapa atau menimbulkan sebarang isu - isu sensitif. Sekadar berkongsi idea dan rasa untuk melihat kita semua kembali kepada Islam sebagai Addeen dan buka sekadar suatu sentimen. Sentimen akan hilang seiring berjalannya masa, tetapi Addeen kekal walau digetus getas halangan dunia. Ambllah keberkatan Ramadan ini untuk membuat anjakan perubahan. Jangan dikenang masa lalu kita yang kelam, majulah dan maralah ke hadapan menuju redha Allah. Semoga kita semua menjadi insan kamil yang tidak hanya menjadi sopan dan baik, malahan juga menjadi insan yang menyopankan dan membaikkan. Wallahu alam.

No comments:

Post a Comment