Monday, 8 July 2013

KILAU dan PUNCAK : Suatu Ibrah (Part 1)

Assalamualaikum wbt


***** dalam mood bersemangat waja *****


Saya baru sahaja selesai menjalani dua buah program yang sungguh membina dan memberangsangkan. Kedua - dua program diisi dengan pelbagai aktiviti dan taujihat yang berbentuk tarbawi. Sangat - sangat fuiyooh. Walaupun kedua - dua program ini mempunyai hadaf dan targeted people yang berbeza, namun background objektifnya mirip di antara satu sama lain iaitu untuk membina jiwa insaniah.

Sekadar ingin menyebut beberapa perkara yang membuka mata saya tentang indahnya ukhuwah fillah sepanjang berada dalam kedua - dua program tersebut. Yang satunya dikenali sebagai Kursus Intensif Lingkaran Amerika Utara (KILAU) dan satu lagi pula dikenali sebagai Pre Departure Untuk Canada dan Amerika KITA (PUNCAK). KILAU ini fokusnya lebih kepada individu yang sudah menyertai dakwah dan tarbiyah, manakala PUNCAK pula memberi peluang kepada sesiapa sahaja yang ingin mengetahui secara lebih terperinci bagaimana kehidupan di Amerika Syarikat.

Saya dan tiga orang sahabat memulakan travelog permusafiran kami pada pagi Isnin dari Stesen KTM Ipoh ke Stesen KL Sentral. Ketika masih di dalam tren menuju ke KTM Subang Jaya, saya menerima sebuah panggilan dari seorang ikhwah bertanya lokasi kami memandangkan dia akan mengambil kami di stesen. Tidak lama selepas itu, kami sampai di stesen dan diambil oleh ikhwah tersebut menuju ke tempat yang dijadualkan akan berlangsungnya KILAU itu. Sesampainya kami di sana, kesemua mereka sedang menunaikan solat Zohor berjemaah dan kami pun turut serta bersama mereka. Alhamdulillah, seusainya solat berjemaah, kami semua duduk - duduk dan mula berkenalan dengan yang lain.

Kira - kira selepas solat Asar, selepas kesemuanya bersedia, barulah kami bertaaruf dan berkenal - kenalan secara lebih dekat dalam sebuah slot. Slot itu sarat dengan aktiviti dan games yang matlamatnya untuk kami semua saling mengenali satu antara yang lain. Tatkala ini saya teringat satu firman Allah dalam Surah Al Hujurat ayat 13

"Wahai manusia, sesunguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada seorang lelaki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku - suku agar kamu saling berkenalan. Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi maha teliti."

Mengenali mereka adalah suatu anugerah yang sangat besar untuk diri ini memandangkan mereka semua sangat - sangat supportive dan fit in dengan diri saya. Walaupun ada kalanya mereka mempunyai corak pandang yang berbeza, namun penerimaan mereka terhadap diri ini sangatlah hebat. Meski baru mengenali mereka, hati ini terasa amat dekat dan hampir dengan mereka. Saya sendiri jadi tidak pasti apa sebenarnya yang mengikat hati kami sehingga begitu terasa kedekatannya. Bagi ikhwah atau abang - abang yang sudah lama dalam jalan dakwah dan tarbiyah di Amerika, mereka sepertinya mempunyai suatu aura yang kuat yang membuat kita rasa selesa dan tenang tatkala bersama mereka.

Sejujurnya, pada peringkat awal saya dalam gerakan dakwah dan tarbiyah ini, saya amat pelik dengan reaksi mereka berCIPIKI CIPIKA (cium pipi kiri, cium pipi kanan) setiap kali bertemu. Pada sangkaan saya, kalau baru berkenalan tak mungkinlah mereka akan berbuat begitu. Rupa - rupanya sangkaan saya salah apabila kesemua abang - abang berCIPIKI CIPIKA dengan kami walaupun ini hanyalah pertemuan kami yang pertama, secara nyata!!

Setelah agak lama saya dalam jalan ini, pelbagai daurah dan program yang dihadiri, variasi ujian dan mehna, barulah saya mengerti apa sebenarnya yang mereka buat ini adalah atas dasar keterikatan iman dan dilaksanakan kerana Allah. Sungguh, perasaan itu bukan dibuat - buat dan direka. Sebaliknya terkesan sangat di hati tatkala pipi berlaga pipi dan terasa kasarnya bekas - bekas janggut yang dicukur. Ehem, maaf agak exaggerated di situ. Tapi sesunguhnya, Allah menjadi saksi betapa keakraban kami dalam menongkah arus perdana ini sangat terkesan di hati dan InshaAllah akan membuahkan satu manifestasi ukhuwah yang mantap. Fillah (kerana Allah).

Hari kedua di dalam program KILAU ini menjadi lebih bermakna apabila saya sendiri ditimpa ujian kesakitan, dan sepertinya Allah ingin menguji ukhuwah antara kami semua. Sakit kepala yang sangat sakit, tahap gaban yang melampau. Saya hanya mampu bertahan hingga solat Maghrib berjemaah dan saat ingin bangkit untuk makan di kafe, tidak semena - mena badan ini rebah longlai. Syukurlah ada ikhwah yang sudi membantu. Ada yang tolong papahkan ke belakang surau, ada yang mengambilkan air, ada yang mengambilkan makanan, ada yang tolong urut kepala, dan ada juga yang tolong beri sokongan moral. Ewaah. Tapi itulah halnya yang sehingga bila - bila pun tidak akan saya lupakan.

Selain itu, saya dapat melihat dengan mata kepala saya sendiri apa yang dimaknakan dengan ITSAR. Itsar ialah perbuatan melebihkan orang lain daripada diri sendiri, walau kita mampu untuk memperoleh kebaikan itu untuk diri kita sendiri. Itsar ini boleh dilihat waktu makan. Semua ikhwah akan makan dalam dulang yang kapasitinya untuk 4-5 orang sedulang. Yang pelik dan ajaibnya, masing - masing cuba untuk bersederhana dalam soal makan. Mereka saling menolak makanan untuk ikhwah lain dan hanya makan sekadar keperluan sahaja. Tidak berlebih - lebihan seperti kebiasaan.

Teringat pula kisah sahabat - sahabat Nabi Muhammad dalam sebuah peperangan. Yang pertama haus dan meminta air, namun apabila terdengar ada sahabatnya yang juga kehausan, maka didahulukan sahabatnya untuk minum air itu. Begitu juga dengan yang kedua, apabila hendak minum terdengar yang ketiga kehausan juga. Lalu diberi kepada yang ketiga, dan saat sahabat kembali pada yang pertama, maka yang pertama telah syahid dan begitulah juga yang kedua. Begitulah agungnya kisah sahabat - sahabat Nabi yang rela mengorbankan kepentingan diri demi sahabat yang dicintai kerana Allah swt. Bagaimana pula dengan kita?? Uhuk.

Sepanjang program KILAU yang berlangsung selama 4 hari 3 malam ini, perkara yang paling agung yang saya lihat dan menjadi saksi ialah Tarbiyah Tadhiyyah (pengorbanan). Mata dan hati ini menjadi saksi melihat bagaimana ikhwah seniors berkorban terlalu banyak untuk semua. Setiap hari ada sahaja perkara yang berlaku yang menuntut mereka untuk berkorban. Infak makanan, infak kenderaan, infak tenaga, infak masa berharga, dan infak duit demi melihat kelangsungan program ini berjalan dengan jayanya.

"Dan termasuklah orang yang apabila mereka menginfakkan harta mereka, mereka tidak berlebihan dan tidak pula kikir, sebaliknya perbelanjaan mereka adalah secara wajar dan sederhana (antara boros dan kikir)" Al Furqan ayat 67

Bagi insan - insan hebat ini, mereka bersyukur adanya Allah dan Rasulullah dalam hati mereka. Mereka tiada kepentingan lain untuk dituruti melainkan kepentingan Allah swt. Saya melihat dakwah dan tarbiyah ini mengajar erti menggunakan segala resources yang dimiiliki secara optimum dan wajar seperti yang disarankan oleh Al Furqan ayat 67 di atas. Adakah mereka kerugian?? Sesungguhnya tidak sama sekali. Tiada yang rugi dalam menjadi pembantu - pembantu agama Allah.


***** mood sedih *****


Melihat keadaan mereka yang kepenatan dan kelelahan, sungguh membuat hati ini bertanya sendiri. "Mereka sudah banyak berkorban jiwa raga mereka untuk Islam, tapi di mana aku saat ini??" "Mereka ni tak penatkah siang malam berusaha untuk memastikan segalanya berjalan lancar??" Pelbagai monolog bermain di minda saat melihat pengorbanan mereka yang sangat hebat itu.

Seketika, ayuh kita tenggelamkan diri kita dalam diri kita, melihat terus ke dalam jiwa kita. Apa kata kita bertanya kepada diri kita, apakah yang telah kita perbuat untuk mengembalikan Islam ke tempatnya yang agung?? Apa yang telah kita sumbangkan untuk melihat Muratib Amal (tangga - tangga amal) menaik sehingga Islam ascend sebagai Rujukan/Ustaz Alam?? Sebenarnya kita masih terlalu jauh jika dibandingkan dengan mereka. Jauuhhhh saangggaattt!!! Kita yang baru sekejap diuji dengan ujian markah exam turun pun, sudah menyalahkan Allah, kita baru sahaja diuji dengan ujian sahabat kita datang lewat sikit pun, sudah meradang. Jadi, mampukah kita??

Izharnya, sunnatullah perjuangan menuntut mujahid - mujahidnya untuk melakukan pengorbanan. Sekiranya kita ingin berperang, perangilah hati kita terlebih dahulu yang senantiasa hanya mahukan yang senang. Sekiranya kita ingin melihat Islam kembali izzah (mulia), mulakanlah dengan diri kita dahulu. Pembentukan nilai - nilai Islami dan pentarbiyahan hati yang konsisten perlu kita lakukan. Islah lah wahai saudara - saudaraku.


***** mood ending *****


Maaf di atas segala salah dan silap sepanjang entri ini. Mungkin kerana terlalu excited dan masih dalam mode D&T menyebabkan saya jadi seperti ini. Maaf juga kerana belum post apa - apa berkenaan puasa. InshaAllah, point dalam entri ini berkenaan PENGORBANAN dan UKHUWAH boleh kita bumikan dalam kehidupan seharian, terutamanya dalam konteks Ramadhan kareem. Jom jadikan ramadhan kali ini lebih bermakna dengan pengislahan diri kita ke arah yang lebih Islamik. InshaAllah.

No comments:

Post a Comment